Wózki szynowe akumulatorowe

Wózek szynowy z napędem elektrycznym zasilany baterią trakcyjną to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku transportu ciężkiego.

Minimalna nośność wynosi 10 ton, maksymalna 350 ton, wózki te są oferowane w kilkunastu typoszeregach w zależności od klasy udźwigu
Wielkość platformy roboczej wózka szynowego zawsze jest indywidualnie dopasowywana pod potrzeby klienta. Najbardziej typowe wymiary platformy to szerokość 2 do 2,5 m i długość 4 do 8 m.

W przypadku istniejących torowisk wózki dopasowujemy do aktualnego rozstawu szyn. W przypadku budowy nowych torowisk zalecamy rozstaw 900, 1435 lub 2.000 mm.

Za napęd wózka międzynawowego odpowiadają silniki bezobsługowe – bez szczotek i komutatora, zapewniające bezstopniowe rozpędzanie (bez szarpnięć). Również hamowanie odbywa się płynnie, każdorazowo po zwolnieniu przycisku jazdy. Co ważne układ hamulcowy jest całkowicie bezobsługowy (hamulec elektromagnetyczny).

Sterowanie pracą wózka szynowego odbywa się zdalnie za pośrednictwem konsoli sterującej na kablu (tzw. „wędki”) lub najczęsciej bezprzewodowej typu np.”micron 7″. Konsola sterująca umożliwia płynne rozpędzanie wózka do 4-ch zdefiniowanych prędkości jazdy (oddzielne przełączniki jazdy wolnej i szybkiej).

Wózek szynowy może zostać wyposażony w liczne funkcje bezpieczeństwa (opcje):

  • Czujniki antykolizyjne (laserowe) typu „SICK” sygnalizują świetlnie i akustycznie obecność przeszkody na torze oraz automatycznie zatrzymują wózek przed przeszkodą.
  • Czujniki indykcyjne końcowej pozycji powodują automatyczne zatrzymanie wózka po osiągnięciu końcowej pozycji toru jazdy. Do wyboru są czujniki reagujące na stal lub aluminium w zależności od rodzaju podłoża pomiędzy szynami.

Wózek torowy może zostać wyposażony w moduł elektroniczny zapewniający pełną automatykę pracy, tj. bez konieczności obsługi wózka przez operatora.

Z reguły wózek posiada 2 silniki trakcyjne po jednym z przodu i z tyłu. Ma to szczególnie istotne znaczenie zwłaszcza gdy tor nie jest idealnie równy co mogłoby powodować uniesienie koła napędowego i utratę przyczepności

Do zasilania wózków szynowych międzynawowych wykorzystuje się baterie trakcyjne kwasowe (obsługowe) lub żelowe (bezobsługowe) o napięciu roboczym 48V lub 80V.

W przypadku baterii kwasowych zalecamy stosowanie baterii z systemem napowietrzenia (EUW): Bateria wyposażona jest w system przewodów przez które podczas ładowania baterii wtłaczane jest powietrze (prostownik musi posiadać pompę powietrzną). Umożliwia to mieszanie elektrolitu dzięki czemu bateria ładuje się regularnie w całej swojej objętości. Skraca to czas pełnego ładowania do nawet 5 godzin, oraz zwiększa żywotność baterii przez wyeliminowanie efektu zasiarczania elektrod. W efekcie możliwe jest doładowywanie baterii podczas każdego postoju wózka, bez ryzyka uszkodzenia baterii. Kolejną zaletę systemu EUW jest ograniczone gazowanie baterii dzięki czemu bateria taka może być ładowana w pomieszczeniach wentylowanych bezpośrednio na wózku a ponadto nie ma konieczności częstego uzupełniania elektrolitu (im mniejsze gazowanie – tym mniejsze ubytki elektrolitu).

Zastosowanie baterii żelowych oznacza całkowite wyeliminowanie gazowania baterii i w efekcie brak konieczności uzupełniania elektrolitu. Bateria taka może być bezpiecznie ładowana w każdym miejscu. Minusem tego rozwiązania jest wyższa cena kompletu baterii i prostownika, krótsza żywotność, krótszy czas pracy na jednym ładowaniu oraz większa podatność na niskie temperatury. Dlatego też baterie żelowe stosuje się tylko w ostateczności tam gdzie ze względów bezpieczeństwa nie można zastosować baterii kwasowej.

Prostownik do ładowania baterii może być zintegrowany na wózku lub zewnętrzny. To drugie rozwiązanie jest zalecane w przypadku zastosowania 2-ch kompletów baterii (jedna bateria pracuje w wózku szynowym a druga równolegle się ładuje) przy intensywnej pracy na 3 zmiany. Wymiana baterii możliwa jest przy użyciu suwnicy lub wózka widłowego.

Wózki międzynawowe wyposażone są w system diagnostyczny z rejestratorem błędów. Dostęp do rejestratora odbywa się lokalnie poprzez gniazdo RJ 45.