WÓZKI SZYNOWE AKUMULATOROWE

wózek szynowy akumulatorowy 30t

Wózek szynowy z napędem elektrycznym zasilany baterią trakcyjną to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku transportu ciężkiego.
Minimalna nośność wynosi 10 ton, maksymalna 350 ton, wózki te są oferowane w kilkunastu typoszeregach w zależności od klasy udźwigu<br/> Wielkość platformy roboczej wózka szynowego zawsze jest indywidualnie dopasowywana pod potrzeby klienta. Najbardziej typowe wymiary platformy to szerokość 2 do 2,5 m i długość 4 do 8 m

W przypadku istniejących torowisk wózki dopasowujemy do aktualnego rozstawu szyn. W przypadku budowy nowych torowisk zalecamy rozstaw 900, 1435 lub 2.000 mm

Za napęd wózka międzynawowego odpowiadają silniki bezobsługowe – bez szczotek i komutatora, zapewniające bezstopniowe rozpędzanie (bez szarpnięć). Również hamowanie odbywa się płynnie, każdorazowo po zwolnieniu przycisku jazdy. Co ważne układ hamulcowy jest całkowicie bezobsługowy (hamulec elektromagnetyczny).<br/>Sterowanie pracą wózka szynowego odbywa się zdalnie za pośrednictwem konsoli sterującej na kablu (tzw. „wędki”) lub najczęsciej bezprzewodowej typu np.”micron 7″. Konsola sterująca umożliwia płynne rozpędzanie wózka do 4-ch zdefiniowanych prędkości jazdy (oddzielne przełączniki jazdy wolnej i szybkiej) .

wózek szynowy akumulatorowy 20t

Wózek szynowy może zostać wyposażony w liczne funkcje bezpieczeństwa (opcje):

=> Czujniki antykolizyjne (laserowe) typu „SICK” sygnalizują świetlnie i akustycznie obecność przeszkody na torze oraz automatycznie zatrzymują wózek przed przeszkodą.
=> Czujniki indykcyjne końcowej pozycji powodują automatyczne zatrzymanie wózka po osiągnięciu końcowej pozycji toru jazdy. Do wyboru są czujniki reagujące na stal lub aluminium w zależności od rodzaju podłoża pomiędzy szynami.

Wózek torowy może zostać wyposażony w moduł elektroniczny zapewniający pełną automatykę pracy, tj. bez konieczności obsługi wózka przez operatora.

Z reguły wózek posiada 2 silniki trakcyjne po jednym z przodu i z tyłu. Ma to szczególnie istotne znaczenie zwłaszcza gdy tor nie jest idealnie równy co mogłoby powodować uniesienie koła napędowego i utratę przyczepności

Do zasilania wózków szynowych międzynawowych wykorzystuje się baterie trakcyjne kwasowe (obsługowe) lub żelowe (bezobsługowe) o napięciu roboczym 48V lub 80V.

W przypadku baterii kwasowych zalecamy stosowanie baterii z systemem napowietrzenia (EUW):
Bateria wyposażona jest w system przewodów przez które podczas ładowania baterii wtłaczane jest powietrze (prostownik musi posiadać pompę powietrzną). Umożliwia to mieszanie elektrolitu dzięki czemu bateria ładuje się regularnie w całej swojej objętości. Skraca to czas pełnego ładowania do nawet 5 godzin, oraz zwiększa żywotność baterii przez wyeliminowanie efektu zasiarczania elektrod. W efekcie możliwe jest doładowywanie baterii podczas każdego postoju wózka, bez ryzyka uszkodzenia baterii.
Kolejną zaletę systemu EUW jest ograniczone gazowanie baterii dzięki czemu bateria taka może być ładowana w pomieszczeniach wentylowanych bezpośrednio na wózku a ponadto nie ma konieczności częstego uzupełniania elektrolitu (im mniejsze gazowanie – tym mniejsze ubytki elektrolitu).

Zastosowanie baterii żelowych oznacza całkowite wyeliminowanie gazowania baterii i w efekcie brak konieczności uzupełniania elektrolitu. Bateria taka może być bezpiecznie ładowana w każdym miejscu. Minusem tego rozwiązania jest wyższa cena kompletu baterii i prostownika, krótsza żywotność, krótszy czas pracy na jednym ładowaniu oraz większa podatność na niskie temperatury. Dlatego też baterie żelowe stosuje się tylko w ostateczności tam gdzie ze względów bezpieczeństwa nie można zastosować baterii kwasowej.

Prostownik do ładowania baterii może być zintegrowany na wózku lub zewnętrzny. To drugie rozwiązanie jest zalecane w przypadku zastosowania 2-ch kompletów baterii (jedna bateria pracuje w wózku szynowym a druga równolegle się ładuje) przy intensywnej pracy na 3 zmiany. Wymiana baterii możliwa jest przy użyciu suwnicy lub wózka widłowego.

Wózki międzynawowe wyposażone są w system diagnostyczny z rejestratorem błędów. Dostęp do rejestratora odbywa się lokalnie poprzez gniazdo RJ 45.